روانشناسیموفقیت در زندگی

مثبت اندیشی در رشد زندگی

فواید مثبت اندیشی در زندگی

همه ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که مشکلات مختلف و افکار مثبت و منفی در اطرافمان وجود دارد ،  شاید خیلی از ما واقعا نمیدانیم با این همه مشکلاتی که در زندگی داریم، چگونه میتوانیم مثبت فکر کنیم و از زندگی خود نهایت لذت و ارامش را ببریم. بعضی ازمردم تصور میکنند که مثبت‌اندیشی و لذت بردن از زندگی ارتباط چندانی با محیط پیرامونشان ندارد ، ما تنها زمانی خوشبختی را در زندگی احساس خواهیم کرد که از زندگی خود کمال لذت را ببریم و بتوانیم در هر شرایطی با یک دید مثبت به مسائل اطرافمان نگاه کنیم . در واقع همین نگرش ما به زندگیست که به خودمان بستگی دارد و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند ما را وادار کند بدبین باشیم . در ادامه مطالب روانشناسی از مجله زندگی ، بیشتر با این موضوع مهم یعنی فواید مثبت اندیشی در رشد زندگی با شما دوستان وهمراهان همراه خواهیم بود.

افکار ما بر اعمال و کارهایمان تاثیر می‌گذارند ، پس اگر منفی‌بافی کنیم ، آینده روشنی در انتظارمان نخواهد بود. افرادی که معمولا مثبت‌اندیشی را در زندگی سرلوحه کارشان قرار میدهند ، بهانه‌هایی را که ذهن‌شان می‌آورد را رد میکنند . آنها با باورهای مثبت و پیدا کردن  جنبه مثبت آن در هر شرایطی از زندگی ، از آن برای موفقیت و رشد زندگی خود بهره میگیرند.

اگر می‌خواهید بر روی جریان مثبت زندگی سوار شوید باید عشق و امید و انگیزه و شادی را در سرتاسر زندگیتان پخش کنید . بعلاوه انسانهای مثبت اندیش لحظات بسیار لذت بخش و احساسات شیرینی را تجربه می‌کنند که انسانهای منفی‌نگر نمی‌توانند آن لحظات را تجربه کنند ، این به این دلیل است که مثبت اندیشی دنیای واقعی شما را رنگارنگ میکند ، حتی در لحظاتی که زندگی شما را تحت فشار قرار می‌دهد شما باید نگاهتان به زندگی مثبت باشد.

در این نوشته ما سعی خواهیم نمود که با اشاره به موارد و تمرینات مؤثر به شما در حذف افکار مخرب و منفی و تبدیلشان به افکار مثبت و داشتن یک زندگی شاد بکوشیم .

مثبت اندیشی در رشد زندگی
مثبت اندیشی در رشد زندگی

عوامل مثبت اندیشی در رشد زندگی

از افراد منفی دوری کنید با افراد مثبت دوست شوید

اطرافیانتان اثری بسیار عظیم بر شما می‌گذارند. اگر زمانتان را با مثبت‌اندیشان سپری کنید ، احتمال بیشتری وجود دارد که شاد و خشنود باشید. اما اگر بیش از حد به منفی‌باف‌ها و افرادی که از زمین و زمان ناراضی‌اند نزدیک شوید، بسیار دشوار است که نگرش منفی را از زندگی‌تان خارج کنید. مثبت‌اندیشی مسری است، پس اطراف‌تان را با دوستان و آشنایانی پر کنید که نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند.

استفاده از واژه‌های مثبت :

اگر مدام به خودتان بگویید «نمی‌توانم»، خودتان را متقاعد می‌کنید که واقعا ناتوان هستید. به خودتان بگویید به خوبی از عهده‌ی کارها برمی‌آیید یا دست‌کم همه‌ی تلاش‌تان را می‌کنید . سعی کنید افکارتان را با واژه‌هایی بیان کنید که باعث می‌شوند احساس قدرت و شادی داشته باشید و حس کنید زندگی‌تان تحت کنترل خودتان است. سعی کنید به جای واژه‌هایی که به شما احساس شکست یا بی‌کفایتی می‌دهند، روی واژه‌های مثبت تمرکز کنید.

مثبت اندیشی در رشد زندگی
ورزش منظم و سفر به طبیعت

ورزش منظم و سفر به طبیعت :

افراد مثبت اندیش برای دور کردن خود از افکار منفی، به طور منظم ورزش می‌کنند ، آنها همچنین با سفر کردن به دامان طبیعت و کوهستان ذهن خود را روشن و نافذ می‌کند و باعث آرامش‌ روحی میشوند . مثبت‌اندیشان بخشی از ساعات روز خود را برای بیرون رفتن کنار می‌گذارند.

از جملات الهام‌ بخش و عبارات تأکیدی مثبت استفاده کنید :

یکی از محبوب‌ترین تمرینات مثبت‌اندیشی، تکرار جملات تأکیدی مثبت است. یعنی در فواصل زمانی منظم عبارت مثبتی مانند «من لایق خوشبختی هستم» یا «من ارزش عشق ‌ورزیدن را دارم» را با خودتان تکرار کنید. باور داشتن به صحت این عبارات و یادآوری آنها به خودتان باعث می‌شود دید مثبت‌تری نسبت به زندگی داشته باشید.

بر اساس تحقیقات گسترده علمی:                                                                                                                  انسانهای مثبت اندیش بیشتر از دیگران سالم و جوان می‌مانند. افکار و نگرش مثبت باعث افزایش سطح دفاعی بدن می‌شود و بدن را قویتر می‌کند. تعادل روح بهترین دفاع بر ضد افکار منفی و بیماری‌هاست. مثبت اندیشی بهترین راه مبارزه با استرس است. اضطراب و استرس دائمی بسیار برای بدن و ذهن خطرناک است. بنابراین مثبت اندیشی به شما کمک می‌کند که عمر طولانی‌تری داشته باشید و از هر لحظه از زندگیتان لذت ببرید. پس اگر می‌خواهید کیفیت زندگیتان را بالا ببرید مثبت‌اندیشی را جایگزین منفی‌نگری کنید.

اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید :

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات‌تان نیست. به جای این کار برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی‌تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت‌تری نسبت به آینده داشته باشید. مثبت‌اندیشان از قبول شکست نمی‌ترسند ، چون می‌دانند که تنها راه یاد گرفتن و رشد، شکست است.

هرگاه در کاری ناکام می‌مانند، به جای ناامیدی، بیشتر تلاش می‌کنند تا به موفقیت برسند. اگرچه یک شکست با احساسات منفی همراه است، آنها می‌دانند که این احساسات کوتاه هستند و سریع از بین می‌روند. برای شتاب بخشیدن به از بین رفتن احساسات منفی، آنها مثبت فکر می‌کنند.

گاهی، زندگی به شما ضربه سختی می‌زند. در این لحظات معمولا به توانایی‌های خود برای حل مشکل کنونی شک می‌کنید. اما واقعیت این است که همیشه راهی برای غلبه بر یک مانع وجود دارد و مثبت‌اندیشان این را در خاطر دارند. حتی اگر به پایین‌ترین حد ممکن برسند، باور دارند که این اتفاق باعث می‌شود تا قوی‌تر از قبل شوند.

ایده برای تفکر مثبت :

هرگاه فکر اینکه باید فلان کار را به شیوه‌ی دیگری انجام می‌دادید ذهن‌تان را مشغول کرد، سعی کنید افکارتان را تغییر بدهید و به جای آن در مورد کاری که انجام داده‌اید به خودتان اعتماد کنید. به یاد داشته باشید شما کامل و بدون نقص نیستید، می‌توانید دفعه‌ی بعد بهتر عمل کنید . بسیاری از انسانهای مثبت اندیش به این نکته پی برده‌اند که افکار مثبت آنها در رسیدن به اهدافشان بسیار موثر است ، همچنین مثبت اندیشی به آنها کمک می‌کند که همیشه حالشان خوب باشد.

مثبت اندیشی بر روی احساسات شما تاثیر گذاشته و به شما کمک می‌کند که بر روی جنبه‌های مهم زندگیتان تمرکز کنید و در نتیجه این تبدیل به عادتی برای شما می‌شود که به جنبه مثبت هر چیزی فکر کنید. شما یاد خواهید گرفت که به همه چیزهای خوب در اطرافتان دقت کنید. اگر شما خودتان را متقاعد کنید که هر چیزی را می‌خواهید می‌توانید به دست بیاورید پس مطمئن باشید که در به دست آوردن آن موفق خواهید بود.

موفقیت‌ را تجسم کنید :

مثبت اندیشان کسانی هستند که سریع برای هر کاری اقدام می‌کنند و منتظر معجزه نمی‌مانند کسانی که در زندگی قدمهای کوچکی برای زندگی بر می‌دارند شانس موفقیتشان در رسیدن به هدف بیشتر است. شما باید بدانید گریه کردن بر واقعیتهای منفی زندگی نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت. زمانی که تجسم می‌کنید پروژه‌ای را با موفقیت به پایان رسانده‌اید یا ترفیعی را که می‌خواستید گرفته‌اید ، تشویق می‌شوید و احساس بهتری نسبت به موقعیت فعلی‌تان خواهید داشت.

در محل کارتان یا خانه میزتان را به مکان شادی‌بخش شخصی‌تان تبدیل کنید. با قرار دادن تصاویری که خوشحال‌تان می‌کنند یا اهداف‌تان را به شما یادآوری می‌کنند روی میزتان محیطی مثبت و آرام‌بخش را برای خود بسازید .

حتما بخوانید : نیروی شگفت انگیز فکر   

محبت را هدیه کنید :

اگر می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید برای کسی که به او اهمیت می‌دهید کار خوبی انجام بدهید. به این ترتیب به پاس خوب بودن‌تان احساس خوبی خواهید داشت و علاوه بر آن، روز فرد دیگری را هم خواهید ساخت .

شکرگزاری :

باید برای نعمت‌های زیادی که به ما اعطا شده، شکرگزار باشیم. بابت آنچه زندگی‌تان را بهتر و شادتر ساخته است شکرگزار باشید تا انرژی مثبت بگیرید.

حتما بخوانید : با اراده قوی ؛ ممکن میشود 

خواندن کتاب :

اگر نمی‌توانید در زندگی خودتان انگیزه‌ای بیابید همین حالا سعی کنید با خواندن کتاب ، از زندگی شخص دیگری انگیزه بگیرید و روحیه‌تان را بالا ببرید.

گوش دادن به موسیقی شاد :

حتما میدانید موسیقی روی روحیه تأثیر زیادی دارد. چه وقتی که در ماشین در حال رانندگی هستید و چه وقت‌هایی که در خانه هستید، با صدای ملایم به موسیقی که با شنیدنش احساس خوشحالی می‌کنید گوش کنید.

تمرین شمارش در هنگام خشم و ناراحتی :

برای همه‌ی ما پیش آمده است که به اندازه‌ای خشمگین، ناراحت و ناامید باشیم که احساس کنیم می‌خواهیم منفجر شویم. برای اینکه آسان‌تر آرام شوید سعی کنید با شمردن هر عدد، یکی از اجزای بدن‌تان را از خشم رها کنید. در آخر کاملا آرام می‌شوید و می‌توانید منطقی فکر کنید.

فواید مثبت اندیشی در زندگی
فواید مثبت اندیشی در زندگی

لبخند را فراموش نکنیم :

گاهی اوقات تمام چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز دارید یک لبخند است. تمرین کنید حتی زمانی که احساس خاصی ندارید صورت‌تان حالتی شاد داشته باشد. بیشتر شبه یک معجزه می‌ماند که در این روزگار سخت کسی باشید که همیشه نیمه پر لیوان را می‌بیند البته این بدان معنا نیست که همیشه شاد باشید. آیا شما فردی مثبت اندیش هستید؟

 

نتایج تحقیقات درباره مثبت اندیشی

طبق جدیدترین تحقیقات روان شناسان، بیماران سرطانی می توانند با مثبت اندیشی بر مشکلات جسمانی خود غلبه کنند.احتمال بروز مشکلات قلبی، سرطان و ام اس با مثبت اندیشی کاهش می یابد و به دنبال آن، سیستم دفاعی بدن بیشتر می شود.همچنین با توجه به پژوهش های انجام شده در کشور کره جنوبی که به تازگی نتایج اش اعلام شده، مثبت اندیشی متغیر افزایش رضایت مندی از زندگی هر فرد است و مثبت اندیشان سازمان دهی ذهنی بالا و تمرکز زیادی دارند.

 

تجربه‌های مثبت اندیشی خود را با دیگر کاربران ما در مجله زندگی در میان بگذارید…

 

برخی منابع :

بازتاب _ چرا نگرش منفی اغلب بر نگرش مثبت پیروز است؟

چطور _ چگونه مثبت فکر کنیم.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا