موفقیت در زندگی

موفقیت شغلی

 
اگر بر این باور هستید که پس از اتمام دانشگاه و گذراندن واحدهای درسی، کار تمام شده و دیگر چیزی برای
یادگیری باقی نمانده است ، باورتان چندان درست نیست. مهارت‌هایی وجود دارند که در کلاس درس تدریس
نمی‌شوند. در نوشته کوتاهی که پیش روی دارید به مهارت‌های اصلی در زمینه کسب‌وکار اشاره شده است
که به عنوان یک فرد تازه فارغ‌التحصیل برای موفقیت به آن‌ها نیاز خواهید داشت.
 

 
مهارت‌های شغلی رمز موفقیت است :
 

default موفقیت شغلی

 
 
مهارت فردی
مهارت‌های فردی صرف‌نظر از نوع شغل حائز اهمیت هستند.

سه مورد از مهارت‌های فردی که باید در تقویت آن‌ها کوشید عبارت انداز:

مهارت و قدرت سخنوری
بسیاری از فارغ‌التحصیلان این توانایی را ندارند تا از طریق تلفن یا حضور در اجتماعات

و نشست‌های کاری شرکت را معرفی نمایند ، برخی کارشناسان معتقدند اگر فردی
توانایی خوب صحبت کردن یا معرفی خود را نداشته باشد نمی‌تواند به سازمان
خود در توسعه کسب و کارش کمک کند.
به دنبال فعالیت‌های داوطلبانه باشید که بتوانید در کنار گروه‌های کوچک مهارت سخنوری خود

را تقویت نمایید. در نشست‌ها و همایش‌های عمومی شرکت نمائیـــــد. فکر کنید مهم‌ترین
مطالبی که حضار تمایل به دانستن آن‌ها دارند، چه مطـــالبی هستند
( ۲ یا ۳ نکته کلیدی را در نظر بگیـــرید) ، توقع چه عکس‌العملی را از آن‌ها دارید،
پس می‌توانید به صحبت بپردازید.

در ادامه بخوانید :

 
● مدیریت شرایط و تعاملات تنش‌زا
گفتگو و برخوردهـــای تنش‌زا اکثراً روزها در محیط کار رخ می‌دهد و کسی که قادر

به کنترل و مدیریت موثر آن‌ها نباشد، شرایط دشواری خواهد داشت.
راه‌حل این است که به جای عملکرد احساسی بر نتایج تمرکز کنید.

سعی کنید سایرین را به عنوان موجوداتی منطقی تلقی نمایید( حتی اگر واقعیت خلاف این است).
اگر سایرین به شما اعتماد نمایند در مقابل شما موضع نمی‌گیرند.
حتی اگر موضوع ناخوشایندی در میان باشد، مذاکره و صحبت می‌کنند. سپس می‌توانید دیدگاه‌ها
و نظرات خود را با آن‌ها در میان گذاشته و از آن‌ها بخواهید به آن عمل نمایند.
اگر شنونده خوبی برای نظرات سایرین باشید، آنان نیز با شما راحت خواهند بود.

● مهارت در کار گروهی
واقعیت کار کردن با یک گروه، این است که دریک سازمان ممکن است افراد عقاید و افکار

مختلفی داشته باشند که هرکدام قابل احترام است اما این همان چیزی است که گاه افراد
تازه فارغ‌التحصیل با آن آشنایی چندانی ندارند. فرد باید مهارت کار با گروه را داشته باشد
نداشتن این مهارت می‌تواند مشکل جدی از قبیل نداشتن اعتبار در محیط کار و حتی خاتمه کار را به وجود آورد.
بپذیرید که حتی ممکن است با دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در مقابل افرادی که

تجربه بیشتری دارند در جایگاه یک کارشناس قرار بگیرید. بیشتر از آنچه صحبت کنید
به نظر سایرین گوش کنید، و اگر نظر آن‌ها مخالف نظر شما بود به آن‌ها احترام بگذارید.

■ مهارت‌های مدیریت شغلی
مهـــــارت‌های مدیریت شغلی ذیل به شما کمک می‌کنند در اولین شـــــــــغل خود

عملکرد خوبی داشته و زمینه ارتقاء و پیشــــــــــرفت خود را فراهم نمایید:

● تواضع و صبر: مدیران خواهان ارتقاء افرادی هستند که به دنبال آن نباشند که امور

از ابتدا به آنان محول گردد. درخواست پست و مقام بالا یا حقوق زیاد از ابتدای ورود
به کار یا درخواست پیش از موعد برای ارتقاء می‌تواند شما را از مسیر اصلی
منحرف نموده و بر ضد شما جو ایجاد می‌نماید .
پیشنهاد می‌گردد با مدیران سازمان‌های مورد علاقه‌تان صحبت کرده لذا می‌تواند راز

موفقیت و پیشرفت آنان را طی زمان جویا شوید. در این موارد می‌آموزید چگونه افراد
عزم خود را جزم نموده و همانند سایرین وجود و توانایی‌های خود را اثبات می‌کنند.

● داشتن اطلاعات به‌روز: استاد دانشگاه اهمیت خواندن اخبار را یادآوری نمی‌کند. هیچ‌چیز

تأثیرگذارتر از این موضوع نیست که یک داوطلب بتواند آگاهانه در مورد اخبار و مسائل مرتبط
با صنعت یا شغل مورد نظر صحبت کند. پس از اشتغال می‌توانید از رسانه‌ها اطلاعات لازم
در مورد شغل خود را کسب نمایید، داشتن اطلاعات به روز ، تأثیر شگفت‌انگیزی خواهد داشت.
با خواندن نشریات تخصصی دانش خود را توسعه دهید.
می‌توانید برای اطلاع از نشریات و وبلاگ‌های مرتبط با کار مورد نظر از همکاران و مدیرانتان کمک بگیرید.
● مدیریت زمان: شاید یک فرد تازه فارغ‌التحصیل چنین تصور نماید که باید به هر درخواستی پاسخ

مثبت دهد که این امر او را در مدیریت زمان دچار مشکل می‌سازد.
همین امر ممکـن است موجب غفلت او از یک فعالیت مهم گردد یا او را به سمــــت حاشیه بکشد.
مهارت مدیریـــــت زمان، مدیریت انرژی و توجه را نیز شامل می‌شود. از مدیرتان برای اولویت‌بندی

کارها و تعیین اهداف کاربردی کمک بگیرید. نسبت به امور و وظایفی که به شما واگذار می‌گردد
آگاه باشید، آیا تعهدات در راستای برنامه‌های شما قرار دارند، به ارتقاء یا پیشرفت
مهارت‌های شغــلی شما کمک می‌کنند.
 
 
منبع : بازار کار
ترجمه : الناز طالب زاده 
 

نقد و بررسی

مجموع رای

رای

User Rating: Be the first one !
مشاهده بیشتر




مقالات مرتبط