موفقیت در زندگی

رسیدن به موفقیت و کنترل ذهن

گامهای کوتاه برای موفقیت

رسیدن به موفقیت امری اکتسابی نیست و خود‌به‌خود حاصل نمی‌شود. برای رسیدن به موفقیت در هر کاری باید اراده قوی داشت،هیچ کس با ذهن قوی به دنیا نمی آید ، اما داشتن ذهن قوی برای رسیدن به موفقیت در زندگی یکی از شروط اصلی است ، که در این مورد باید طبق برنامه ریزی دقیق عمل کرد و با پشتکار پیش رفت. در ادامه مجله زندگی برخی از نکات کنترل ذهن برای نزدیک شدن به موفقیت را برایتان بازگو خواهیم نمود با ما همراه باشید

حتما بارها و بارها این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند “موفقیت ابتدا از ذهن شما شروع می‌شود” اگر به این جمله باور دارید ذهن‌تان را درباره اهداف و تصمیماتی که در سر دارید، آماده کنید. اگر مایل به خودآگاهی برای شناخت اهداف و تضمین موفقیت برای اطمینان خاطر و آرامش‌تان هستید، این مطلب را با دقت بخوانید. ذهن شما، بر اساس عادت‌های روزانه‌تان و تحت تاثیر ایده‌ها و افکار رفتار می‌کند. تنها یک ایده کافیست تا الگوی ذهن شما را تغییر دهد و رفتار جدیدی را جایگزین رفتار قبلی کند.

قدرت ذهن یک حقیقت نهفته در وجود انسان است، حقیقتی مرموز که بشر تا به امروز تقریباً ذره‌ای از آن را کشف کرده و هنوز چیزهای زیادی در مورد آن وجود دارد که ما نمی‌دانیم. اگر تا به امروز چیزی در مورد قدرت ذهن نمی‌دانستید یا آن را جدی نمی‌گرفتید، پس از خواندن این متن به آن خوب فکر کنید.

مانع ورود افکار منفی به ذهن تان شوید

نتایج پژوهش جدیدی در مجله ی “نیویورکر” (The New Yorker) چاپ شده است که نشان می دهد: وقتی خاطرات گذشته را در ذهن مان مرور می کنیم به طور دقیق گذشته را  همان طور که رخ داده است به یاد نمی آوریم. در واقع، ذهن ما خاطرات گذشته را همانند یک فیلم مستند ثبت نمی کند. هر زمانی که خاطره ای را به یاد می آوریم با توجه به احساسی که نسبت به آن داریم تغییراتی در به یادآوری آن خاطره رخ می دهد.
در واقع هر چقدر بیشتر به افکار منفی فکر کنید و بگذارید در ذهن تان رشد کند احساسات تان در طی زمان دچار تغییر می شود. اگر فکر کنید عملکرد مناسبی در زندگی ندارید یا استعدادهایتان محدود است، با پر و بال گرفتن چنین افکاری در ذهن تان به آنها باور پیدا می کنید. مهم ترین عامل در به یاد آوردن اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده ایم این است که آنها را به عنوان درسی برای پیشرفت در آینده نگاه کنیم. با داشتن تفکر منطقی در خاطرات گذشته و تکرار نکردن آنها می توانیم بدترین خاطرات گذشته را به عاملی برای پیشرفت تبدیل کنیم.

طرز فکر کمبود را کنار بگذارید

ما همیشه فکر می‌کنیم به بیشتر از آنچه که هست، نیاز داریم تا به اهداف خود برسیم و خوشبخت باشیم. واقعیت این است که ما حتی با بخشش و کنار گذاشتن آنچه که داریم و در عمل نیاز نداریم، می‌توانیم بهتر روی اهداف خود تمرکز کنیم. هرگاه دچار ذهنیت کمبود شدید، با تنظیم مجدد ذهن ، بخشش را تمرین کنید. فراموش نکنید دنیا منابع کافی برای همه ما دارد. یک گزینه خاص برای بخشیدن پیدا کنید و فورا این کار کنید.

سراغ کاری بروید که همیشه دلتان می‌خواست

ذهن ما ۱۰۰۱ دلیل برای دنبال نکردن کاری که واقعا دوست داریم به ما می‌دهد. هرگاه این بهانه‌ها را کنار بگذارید و یک لحظه بدون نگرانی‌های بی‌دلیل تصمیم بگیرید، از آن به بعد ذهنیت شما تغییر خواهد کرد. با خود قرار بگذارید اقدام کنید و منتظر فرصت مناسب نباشید. چیزی به اسم زمان مناسب وجود ندارد. همین الان بهترین فرصت است.

فضای مثبتی برای خود ایجاد کنید

موفقیت به میزان زیادی به محیطی وابسته است که در آن زندگی می کنیم. محل کار، محیطی است که بیشتر وقت خود را در آن هستیم. محیط کاری تاثیر زیادی در کاری که می کنیم و نیز احساس مان نسبت به آن دارد. یک محیط مثبت کاری سبب می شود اشتیاق کار و تلاش برای بهبود عملکرد به طور چشمگیری افزایش یابد. در مقابل، یک محیط ناسالم اشتیاق شما را برای تلاش بیشتر و عملکرد مناسب تر از بین می برد.

فضای مثبتی برای خود ایجاد کنید
فضای مثبتی برای خود ایجاد کنید

این مساله در مورد محیط خانه نیز صدق می کند، حتی تاثیر بیشتری هم نسبت به محل کار دارد. محیط خانه جایی است که بعد از تمام شدن ساعت کاری و با خستگی وارد آنجا می شوید تا انرژی از دست رفته خود را به دست آورید. پس باید به دنبال راه هایی برای فراهم آوردن محیطی مناسب تر برای خانه تان باشید. به عنوان مثال، تغییر دکوراسیون و مرتب کردن وسایل منزل می تواند باعث ایجاد احساس آرامش و راحتی شما شود.

موفقیت خود را تجسم کنید

تجسم های مثبت، کارایی فرد را برای رسیدن به موفقیت در تمام جنبه های زندگی، افزایش می دهد. افرادی که در زمینه کار و حرفه خود تخصص زیادی دارند از طریق تجسم مثبت و خلاقانه، حداکثر استعدادهای خود را بروز می دهند. هرچقدر بهتر تصویر انجام کاری را در ذهن تان تجسم کنید آن کار راحت تر انجام خواهد شد.
تجسم اینکه به روش دلخواه تان زندگی می کنید و کارهایی که به آن علاقه دارید انجام می دهید کلیدی برای دست یابی به موفقیت و داشتن یک زندگی بهتر است. البته این بدین معنا نیست که دست از تلاش بردارید و تمام وقت مشغول رویاپردازی باشید. بلکه تجسم خلاقانه به این معناست هم زمان با کار و تلاش، تصویر موفقیت خود را در ذهن تان بپرورانید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.

بیشتر از اینکه حرف بزنید، عمل کنید

صحبت کردن درمورد موفقیت آسان است؛ اما داشتن تلاش مداوم و روزانه برای رسیدن به موفقیت دشوار است. در ابتدا یادگیری مهارت ها به طور مداوم برای دست یابی به موفقیت لازم است. علاوه بر آن، باید به کاری که انجام می دهید باور داشته باشید.
لازم است هدف تان را مشخص کنید و براساس ارزش های خود برای رسیدن به آنها تلاش کنید. مساله ی اصلی این است هیچ چیز به اندازه عدم ارتباط بین حرف و عمل، توانایی های شما را از بین نمی برد.
اگر دوست دارید درباره ی آنچه می خواهید انجام دهید، حرف بزنید، اهداف تان را دنبال کنید و مهم تر از همه به آنها باور داشته باشید. عامل اصلی برای الهام بخشی به خودتان و حفظ باورهایتان این است در راه رسیدن به آنها تلاش کنید و تنها متکی به حرف زدن نباشید.

نیروی شگفت انگیز فکر

 

ایجاد تعادل بین احساس و منطق

کسانی که ذهنی قوی دارند می‌تونند بین احساس و منطق‌شون تعادل ایجاد کنند. خیلی از انسان‌ها یا بر اساس احساسات‌شون مطالب رو درک و رفتار می‌کنند یا بر اساس منطق‌شون. اما افرادی که ذهن قوی دارند، تحت تاثیر ترکیب احساسات و منطق رفتار می‌کنند. این افراد به تاثیر احساسات‌شون رو قضاوتی که می‌کنند آگاه هستند. افراد موفق با دقت بین احساس و منطق تعادل برقرار می‌کنند تا بهترین تصمیمات رو بگیرند. می‌دونیم احساسات مربوط به نیمکره راست و منطق مربوط به نیمکره چپ مغز هست. کسانی که نمی‌تونند بین احساسات و منطق‌شون تعادل برقرار کنند، بیشتر تحت تاثیر یکی از نیمکره‌های مغزشون هستند. اما کسانی که می‌تونند بین احساسات و منطق تعادل برقرار کنند و از قدرت احساسات و منطق‌شون همزمان استفاده کنند، در واقع از توان هر دو نیمکره مغز استفاده می‌کنند.

آنچه جلوی موفقیت شما را می‌گیرد، افکاری است که اجازه نمی‌دهید به مرحله اجرا درآیند و اهدافی است که مدام نادیده می‌گیرید.

 

به اهداف خود متعهد باشید

وقتی به خودتان و اهداف تان تعهد داشته باشید آنها را تا پایان دنبال خواهید کرد. برای رسیدن به موفقیت خود را وقف اهداف و باورهایتان کنید و برای عملی شدن آنها سرمایه گذاری کنید. اگر شما برای تحقق اهداف و رویاهایتان متعهد نباشید به زودی فرد دیگری برای رسیدن به آنها متعهد می شود و هیچ چیز بدتر از آن نیست که ببینید فرد دیگری به رویاهای شما دست یافته است.
شاید چندین سال طول بکشد تا یاد بگیرید چطور به انجام کاری متعهد شوید؛ اما تعهد یکی از مهارت های اساسی برای دست یافتن به موفقیت است؛ زیرا تا وقتی به انجام کاری متعهد نشوید، از یک کار به سراغ کاری دیگر می روید و در رسیدن به اهداف ثابت قدم نمی مانید. اگر بتوانید خود را در مسیر نگه دارید و تا رسیدن به یک هدف مشخص متعهد باشید در دست یابی به دیگر اهداف زندگی تان دچار مشکل نخواهید شد.

در جستجوی پیشرفت مستمر باشید

برای رسیدن به موفقیت، نیاز به پیشرفت مداوم و بهبود یافتن در مهارت های مختلف خواهید داشت. باید بتوانید در طی زمان مهارت های خود را توسعه دهید و بهبود ببخشید. بعد از اینکه از تلاش برای بهتر شدن دست بکشید، دیگر در مسیر موفقیت گام برنمی دارید و درجا می زنید.
توسعه، ساخت، بازسازی و پیشرفت از فرآیندهای دست یابی به موفقیت هستند که همواره در جریانند. دست یابی به مهارت های جدید و تقویت مهارت های قبلی یک هنر است و همانند هر مهارت دیگری به تلاش و تمرین مداوم نیاز دارد. هیچ وقت از انجام کارهای جدید دست نکشید، همواره راه حل های جدید را امتحان کنید و به دنبال پیشرفت بیشتر باشید.

شکرگزاری 

به اطراف خودتون نگاه کنید، چند نفر هستند که مدام از شرایط شکایت دارند؟ شکایت از شرایط اقتصادی گرفته تا مثلا کارهایی که پدرشون می‌تونسته براشون انجام بده و نداده. تمام این افکار در درون ما احساسات منفی ایجاد می‌کنند و احساسات منفی روی فکر و حتی جسم ما اثر میذارن. احساسات منفی یکی از موانع ما برای رسیدن به موفقیت به حساب میان.
افرادی که ذهن قوی دارند و در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند، به جای اینکه از نداشته‌ها شکایت کنند، بابت داشته‌هاشون شکرگزار هستند. حس قدرشناسی و شکرگزاری در وجود کسانی که ذهنی قدرتمند دارند کاملا درخشان هست. پس ما هم می‌تونیم با شکرگزاری و قدرشناسی قدرت ذهنی خودمون رو افزایش بدیم.

 

در مقالات بعدی درباره رسیدن به موفقیت و کنترل ذهن بیشتر توضیح خواهیم داد با مجله زندگی بخش موفقیت با ما همراه باشید و ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال نمایید.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا