سلامت و تندرستی

خواص روغن گردو برای پوست و مو

خواص روغن گردو برای سلامتی

سلامت و تندرستی
خواص روغن گردو برای سلامتی بی‌شمار و ارزشمند است. گردو یکی از مغزهایی است که هم برای حافظه مفید است و هم مزه ی بسیار لذیذی دارد. روغن گردو سرشار از امگا ۳ و ویتامین ها و مواد معدنی نظیر ویتامین E است و برای مراقبت از پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو و بیماری های قلبی بسیار مفید است. در این مقاله شما همراهان مجله زندگی را با خواص روغن گردو آشنا خواهیم نمود با ما تا ادامه مطلب همراه باشید.

 

خواص روغن گردو :

روغن گردو بخورید تا خواب عمیق تری داشته باشیدو دچار اختلال در خواب نشوید. اگر نمیتوانید بخورید حداقل ان را بو کنید. بوی روغن گردو نیز در ارامش قبل خواب تاثیر زیادی دارد. از روغن گردو میتوانید برای پخت و پز – سرخ کردن – سس روی سالاد – تهیه کباب یا ماهی کبابی – دسر ها و .. استفاده کنید. فقط توجه کنید گه اگر این روغن زیاد داغ شود ممکن است تلخ گردد.

ویتامین B موجود در آن، کاهش دهنده استرس است که در شادابی و حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد. استرس بالا منجر به چین و چروک زود رس می شود. ویتامین های B و E موجود در گردو با رادیکال های آزاد مقابله می کند. روغن گردو باعث رطوبت پوست می شود. با تغذیه پوست، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شود.

روغن گردو منبع عالی پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳- ۶ و ۹ است که همه این مواد، تقویت کننده فولیک های مو است. روغن گردو مقابله با تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد، که مسبب آسیب های سلولی و تسریع فرایند پیری هستند، بسیار مفید است و کاربر زیادی دارد .

روغن گردو سبب افزایش حافظه و هوش شما می شود. همچنین برای تنگی نفس کاربرد زیادی دارد. روغن گردو ورم مفاصل را از بین می برد، همچنین ضد سرطان است وسیستم ایمنی بدن را محافظت می کند. طبق گفته متخصصان استفاده منظم از روغن گردوی کمی ولرم برای دور چشم، سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. عصاره این روغن، کاهش دهنده پف و آرامش دهنده چشم است.

روغن گردو منبعی عالی از ویتامین K است؛ ویتامینی که نقش آن به‌خوبی درک نشده است. این ویتامین نقش مهمی در معدنی سازی استخوان (bone mineralization) ایفا می‌کند. معدنی سازی استخوان به رسوب موادمعدنی ضروری در ماده‌ی بنیادی استخوان (bone matrix) گفته می‌شود که موجب افزایش استحکام و طول‌ عمر استخوان می‌شود. افزایش استحکام استخوان نیز موجب پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها می‌شود و کاهش کلسیم استخوان‌ها را نیز (که موجب اختلال‌هایی مانند پوکی استخوان می‌شود) به‌حداقل می‌رساند.

 

در ۱۰۰ گرم مغز گردوی ، خام و خشک مواد زیر موجود است :

آب ۳/۵ گرم
پروتئین ۱۴/۸ گرم
مواد چربی ۶۵ گرم
مواد نشاسته ای ۱۳ گرم
کلسیم ۱۰۰ میلی گرم
فسفر ۳۸۰ میلی گرم
آهن ۳ میلی گرم
سدیم ۲ میلی گرم
پتاسیم ۵۰ میلی گرم
ویتامین آ ۳۰ واحد
ویتامین ب ۱ ۰/۳۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۱۲ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۱ میلی گرم
ویتامین ث ۲ میلی گرم

 

تحقیقات نشان می دهد اکسیداسیون چربی‌ها در جریان خون به سلامت فرد آسیب می‌زند و منجر به آترواسکلروزیس (‌تصلب شرائین) می‌شود و رژیم حاوی گردو اکسیداسیون لیپیدهای­خون را کاهش می‌دهد. به علاوه گردو حاوی فلاونوئیدی بنام اسید الاژیک است که این ماده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مسدود کند.

یک مطالعه جدید از محققان در دانشگاه کالیفرنیا دیویس نشان می دهد رژیم غذایی غنی از گردو یا روغن گردو می تواند رشد سرطان پروستات را کند نماید. آقایان با مصرف روزانه چند عدد گردو می توانند از این سرطان پیشگیری کنند. همچنین گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مفید است. وجود آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترولها در گردو در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است.

خواص روغن گردو برای سلامتی
خواص روغن گردو برای سلامتی

در نگهداری و خرید این ماده غذایی باید نکات بهداشتی را رعایت نمود ، زیرا گردو منبع غذایی غنی از چربی بوده و چربی موجود در آن در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت اکسیده شده و منجر به تغییر در ترکیبات و بروز طعم نامطبوع در آن می‌شود. مغز گردو را در ظرف سربسته در داخل فریزر نگاهدری کنید تا کهنه و تلخ نشود .

هشدارها و مضرات :

  • به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است .
  • با وجود این که چربی‌های موجود در گردو جزو چربی‌های مفید محسوب می‌شوند اما در هر حال این ماده‌ی غذایی چرب است و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.
  • زیاده روی در مصرف گردو ، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود. مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
  • کسانی‌که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند .
  • کسانی که دچار حساسیت هستند گردو کمتر مصرف کنند.
  • خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطرناک است.
  • مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .
  • روغن گردو برای بیماران دیابتی یا کسانی که درمعرض خطر ابتلابه دیابت قرار دارند، عالی است ولی اگر این روغن همراه با بعضی از داروها مصرف شود، سطح قند خون را به‌میزان خطرناکی پایین می‌آورد. بنابراین بیماران دیابتی باید با احتیاط از این روغن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.
  • روغن گردو نیز مانند بسیاری از روغن‌های قوی و غلیظ‌شده وقتی به‌صورت موضعی برای مصارف آرایشی یا دارویی استفاده می‌شود، گاهی موجب تحریک و ناراحتی پوست می‌شود. پیش از مصرف روغن گردو (به‌ویژه اگر پوست حساسی دارید) مقدار کمی از این روغن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و چند ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که پوست شما نسبت‌به آن واکنشی منفی نشان نمی‌دهد.

 

منابع : دکتر سلام ،  medicaldaily – stylecraze – naturalfoodseries



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا